1
|
- Yrd. Doç. Dr. Erol ESEN
- Akdeniz Üniversitesi Avrupa Birliği Araştırma ve Uygulama Merkezi (AKVAM)
|
2
|
- İki düzeyde
- Siyasi, ekonomik, sosyal ve hukuksal: yani “Kopenhag Kriterleri”
- Avrupa’nın sınırları, kimliği: sübjektif değerlendirme
- TR bir İslam mı, Avrupa ülkesi mi?
- Yönetim yapısı otokratik mi demokratik mi?
|
3
|
- Sadece politikalar ve amaçlar yok
- Bu amaçlara uygun araçlar,
- Eylem ve programları da var.
- Eğitim programları da bunlardan biri
|
4
|
- Lizbon Stratejisi
- Bologna Süreci
- Eylem Programları
|
5
|
- AKÇT, Paris Antlaşması (1951)
- AET, Roma Antlaşması (1957)
- AB, Maastricht Antlaşması (1992)
|
6
|
- Eğitimde kalitenin yükselmesi amacıyla
- Üye ülkelerin ulusal yetkilerini çiğnemeden ve
- Kültürlerin ve dillerinin çeşniliğini koruyarak
- Üye ülkeler arasında işbirliğini destekler ve alınan önlemleri tamamlar
|
7
|
- Topluluğun amaçları
- Üye ülkelerin dillerini yaygınlaştırarak eğitimde Avrupa boyutunun
geliştirilmesi
- Diplomaların karşılıklı tanınmasını sağlayarak öğrenenlerin ve
eğiticilerin hareketliliğini sağlamak
- Uygulanan akademik programların tanınmasını sağlamak
- Eğitim öğretim kuruluşları arası işbirliğini geliştirmek
- Ortak eğitim sorunlarına çözümler aramak
|
8
|
- Meslek eğitimi alanındaki çabalara destek
- Topluluğun hedefleri,
- Meslek eğitimi yardımı ile değişen istihdam koşullarına ayak uydurmak
- Meslek edindirme ve meslek geliştirme olanaklarını desteklemek
- Gençlerin ve eğiticilerin hareketliliğini sağlamak
- İşletmeler ve meslek eğitim kurumları arasında işbirliğini desteklemek
- Meslek eğitimi sistemlerinin uyumlaştırılması
|
9
|
- Bu konularda üçüncü ülkelerle ve uluslararası kuruluşlarla işbirliğini
desteklemek
- Bu hedeflere uygun programlar geliştirmek
|
10
|
- Dünyada en rekabetçi
- Dinamik bilgi temelli
- Ekonomik gelişme
- Sosyal eşitlik
- “ Avrupa Eğitim Alanı”
|
11
|
- Avrupa Ortak Eğitim/Öğretim Alanı
- Yüksek öğretimde ortak uygulama alanları oluşturmak
- Diplomaların karşılıklı tanınması
- Akademik hareketliliğin sağlanması
- Ortak kalite standardının yükseltilmesi
- Bugün 45 üyesi var
|
12
|
- Sorumlulukların belirlenmesi
- İki aşamalı sistemin başlatılması
- ECTS ve DS’in tüm katılımcı ülkelerde kullanılması
- Yaşam boyu öğrenim koşullarının oluşturulması
|
13
|
- AB’ de ne birlik, ne de ortak politika alanına dahildir.
- Daha çok yerel yetki alanında görülür
- Ulus devletlerin yetkisindedir
- Eşgüdüm politika alanına girer
- Üye devletler, aday ve üçüncü ülkeler dahil
- AB’nin daha çok diyalog ve müzakere platformu olarak katıldığı alan
|
14
|
- AB üye ülkeleri
- AB aday ülkeleri
- Avrupa Ekonomik Alanı ülkeleri ( Norveç, İsviçre, Lichtenstein)
- Türkiye’nin katılımı Helsinki Zirvesi ( Aralık 1999) sonrası
- AB 2000 yılında kabul etti
- İlk katılım 2003/04 yılı
|
15
|
- Ulusal Koordinasyon Ofisi (UA)
- Katılımcı ülkeler katılım payı ödüyor ( ¼ gibi)
- Projeler çerçevesinde kaynak transferi mümkün
- Proje yoksa para da yok
- Ödenen pay da buna dahil
|
16
|
- Leonardo Da Vinci I, II (mesleki eğitim)
- Youth / Gençlik
- Sokrates I, II (genel eğitim)
|
17
|
- Leonardo I (1995-1999): 130.000 katılımcı meslek eğitimi amacıyla başka bir
AB ülkesinde bulundu
- Leonardo II: hedef 250.000 katılımcı
- Katılımcı ülkelerin mesleki eğitim alanındaki
- Yasal mevzuat, politikalar ve uygulamalar için zemin hazırlamak
|
18
|
- Mesleki eğitim kurumları ve sorumluları arasında işbirliğini geliştirmek
- İstihdamı geliştirmek
- Mesleki eğitimin kalitesini yükseltmek
- Eğitim kurumları ve işletmeler arasında işbirliğini geliştirmek
- Katılımcı ülkeler ve uluslar arası mesleki eğitim kuruluşları arasında işbirliğini
geliştirmek
|
19
|
- Hareketlilik
- Yerleştirme
- Temel mesleki eğitim
- Yüksek öğrenim
- Genç işçiler ve uzmanlar
- Değişim
- İnsan kaynakları yöneticileri, planlayıcılar, eğitimciler
- Dil yeterlikleri alanında eğitimcler ve rehberler
|
20
|
- Pilot Projeler
- Mesleki eğitimde yenilik ve kaliteyi destekler
- Dil becerilerinin geliştirilmesi
- Uluslararası mesleki ağların kurulması
- Deneyim ve iyi uygulamaların yaygınlaştırılm.
- Başvuru kaynaklarının oluşturulması
- Referans niteliğindeki malzemelerin oluşturulması
|
21
|
- 1 Avrupa için Gençlik: 15-25 yaş
- Sınır ötesi ortaklıklar çerçevesinde değişim faaliyetleri
- 2 Avrupa Gönüllü Hizmeti: 18-25 yaş
- Diğer bir AB ülkesinde gönüllü hizmet
- 3 Gençlik Girişimleri
- Yaratıcı ve yenilikçi projelere destek
- 4 Ortak Eylemler
- Diğer AB programlarıyla örtüşen alanlarda destek
- 5 Destek Faaliyetleri
- İşbirliği, eğitim ve bilgilendirme faaliyetleri
|
22
|
- 316.000 yüksek öğrenim öğrencisi tam zamanlı değişim katılımcısı
- 26.000 öğretmen ve stajer değişim katılımcısı
- 80.000 genç yabancı dil projelerinin katılımcısı
- 5.000 okul arasında 1.620 kurumsal sözleşme
- 1.800’ün üzerinde üniversite katılımı ile 2.673 işbirliği sözleşmesi
|
23
|
- Her düzeyde eğitimin Avrupa boyutunu geliştirmek
- Fırsat eşitliğini sağlamak
- Kültürler arası boyutun geliştirilmesi
- Yenilikçi yaklaşım ve metotların yaygınlaştırılması
|
24
|
- Toplam bütçe yaklaşık 2 Milyar Euro
- 31 katılımcı ülke
- AB Kültür ve Eğitim Müdürlüğü/Ulusal Ajans sorumlu
- Her üye ülke tarafından atanan 2 üyeden oluşan komitece yönlendirilir
|
25
|
- Comenius: okul eğitimi
- Erasmus: yüksek öğrenim
- Grundtvig: yetişkin eğitimi, alternatif eğitim modelleri
- Lingua: dil eğitimi ve öğretimi
- Minerva: Uzaktan eğitim, açık öğretim
- Gözlem ve yenilikler
- Ortak eylemler
- Yan önlemler
|
26
|
- Üniversite öncesi eğitim
- Kreş, ana okulu, ilk ve orta okul, lise
- Eğitimin tüm katılımcıları
- Öğrenciler, öğretmenler, diğer eğitim personeli
- Yöneticiler
- Okul-aile dernekleri, diğer Sivil Toplum Kuruluşları
- Yerel yönetimler
- Özel sektör kuruluşları
|
27
|
- Okullar arası işbirliği
- Okul projeleri
- Dil projeleri
- Okul gelişme projeleri
|
28
|
- Eğitim personelinin meslek içi ve öncesi eğitimi
- Çok uluslu işbirliği projeleri
- En az 3 ülkeden 1’i AB ülkesi
- Farklı alanlardan kuruluşlar
- Süre 3 yıl
- Bireysel başvurular
- Öğretmenler ve diğer eğitimciler için
|
29
|
- İletişim ağlarının oluşturulması
- En az 6 ülkeden bir kurum
- Comenius Başvuruları UA veya TAO’ya
|
30
|
- Üniversiteler: (meslek) yüksek okulları, fakülteler, enstitüler,
bölümler
- Öğrenciler: lisans, yüksek lisans, doktora
- öğretim elemanları, yöneticiler, koordinatörler, danışmanlar
|
31
|
- Üniversiteler arası işbirliği
- Hazırlık ziyaretleri
- Değişimin organizasyonu
- Yoğun programlar
- Müfredat geliştirme
- ECTS Kredi transfer sistemi
- Öğrenci ve öğretim elemanı değişimi
- Konulu/ Tematik Ağlar
|
32
|
- Üniversiteler, fakülte, YO ve MYO düzeyinde
- Öğretim elemanları, idari personel katılabilir
- Erasmus öğrenci değişimi kaynaklarının %10’u
- Tüm Erasmus faaliyetlerini hazırlamaya yarar
|
33
|
- Öğrenci, öğretim üyesi değişimi ile ilgili
- Uygun koşulları oluşturmaya yarar
- Değişimden yararlanacak katılımcıların bilgilendirilmesi
- Seçimi ve gerekli dil hazırlıkları
- Gerekli malzemenin oluşturulması
- Değişim öğrencilerinin izlenmesi
- Değişim ile gelen öğrencilere yönelik faaliyetler
- Kaynak kullanımı merkezi Sokrates Bürosu, aynı zamanda alt birimler
tarafından da
|
34
|
- En az üç Avrupa ülkesinden öğretim elemanı ve öğrenci
- Normal müfredat dışındaki konularda
- En az 10 gün ve en fazla üç ay
- Üç defaya kadar desteklenir
|
35
|
- Ortak Çalışma Programları
- Her düzeyde (lisans, YL, doktora)
- Kalite ve yenilikleri artırma
- Yurtdışı çalışmalarının akademik kabulü
- Avrupa Modülleri
- Üniversite müfredatlarına entegre edilebilir
- Müfredatlara Avrupa boyutu katma
- Müfredat Uygulama ve Yaygınlaştırma
- Ortak geliştirilen müfredatların uygulanması ve yaygınlaştırılması
|
36
|
- Alınan derslerin akademik tanınmasına yarar
- Dersler, akademik programlarla ilgili şeffaflık
- Her dönem için 30 veya yıl için 60 ECTS- Kredisi
- Öğrenim Anlaşması ve Katılım Sertifikası değişimde önemli
- Uyum çalışmalarına AB finansal desteği
- Uzman çağrılması, tercüme, bilgi paketlerinin basımı vb.
- Yakl. 1700 € her bölüm için
|
37
|
- UA-Üniversite
- Üniversite-Komisyon
- Üniversite-Birimler/Bölümler
- Üniversite-Bölüm-Erasmus Katılımcısı (öğrenci/öğretim üyesi)
|
38
|
- Erasmus İkili Anlaşması (BA)
- Öğrenci seçimi
- Learning Agreement
- Öğrenci Sözleşmesi
- Erasmus Öğrenci Beyannamesi
|
39
|
- Öğrenci seçimi:
- Kasım : bahar dönemi için
- Nisan-Haziran: güz dönemi için
- Öğrenciye önceden duyuru yapılması
- başvuru süresi tanınması
- seçme süreci, partner üniversiteyi bilgilendirme
|
40
|
- Tam masrafları karşılamayı hedeflemez, destek ödemedir
- Pilot projede aylık 300 Euro uygulandı
- 2005-2006 aylık 400 €
- (Bütçeye ve planlanan değişim
hacmine bağlı)
- Aylık 500 Euro’yu geçemez
- Avrupa genelinde ortalama 150 Euro
- Bir yılda toplam 5000 Euro’yu geçemez
|
41
|
- Gidilen ülke AB üyesi olmalı
- Gidilen üniversitenin University Charter’ı olmalı
- Gidilen üniversite ile önceden Bilateral Aggreement (BA)
- Gidilen program bir diploma programının parçası olmalı
- Öğrenci tam zamanlı kayıt olmalı
- 3-12 ay arası: en az tam bir dönem
- Başka bir AB fonu kullanıyor olmamalı
|
42
|
- Staj ise:
- en az 3 aylık bir akademik çalışmanın parçası olmalı
- Kendi üniversitesi tarafından akademik çalışmasının bir parçası olarak
tanınmalı
- Leonardo veya başka bir AB programı tarafından desteklenir nitelikte
olmamalı
|
43
|
- Öğrenci Erasmus ödeneği almaz
- Aynı seçim kriterleri geçerlidir
- Öğrenci aynı haklara sahiptir
|
44
|
- Seçim UA veya ilgili üniversite tarafından yapılabilir
- UA temel kriterler koyarak yetkiyi üniversitelere devredebilir
- Türkiye’de UA yetkiyi üniversitelere bırakmıştır.
- Seçimi şüpheli kılacak koşullar söz konusu olmamalıdır
- “Socrates Guidelines for applicants” ve “Call for proposals” referans
alınmalıdır
|
45
|
- Minimum kriterler:
- Ülke vatandaşı olmalı veya daimi ikamet belgesi olmalı
- Lisans, mastır, doktora öğrencilerini kapsar
- Üniversitenin diploma veya derece programına tam zamanlı kayıtlı
olmalıdır
- 1. sınıf öğrencileri programda yer alamaz
|
46
|
- Öğrencinin son kümülatif not ortalaması en az 2.5/4 veya 70/100
olmalıdır.
- Belli düzeyde yabancı dil bilgisi
- öğrencinin, yurtdışına gideceği dönemden önceki bir akademik yılını
üniversitesinde geçirmiş olmalıdır.
|
47
|
- Öğrencinin hakları
- Değişim döneminin kendi üniversitesince tanınması
- Learning Agreement (öğrenci gitmeden)
- Öğrenci sözleşmesi
- Akademik ücretten muafiyet
- Eğitim ücreti, kayıt, labaratuvar, kütüphane
- Gittiği üniversitede ödediği, ödemek zorunda olduğu ücretleri ise lokal
öğrencinin ödediği tutarlarda öder
- Kendi üniversitesine ödeme yapmaya devam eder
- Sağlık harcamaları
- Sağlık sigortası öğrenciye ait.
|
48
|
- Bir kez Erasmus öğrencisi olunabilir
- (pilot proje, ödeneksiz Erasmus
dahil)
- Gerekiyorsa değişim dönemi iki ayrı ülkede geçebilir (programın parçası
ise iki partner üniversite tarafından onaylı bir programsa)
- Uzatma imkanı olabilir, ancak:
- İki partner üniversite önceden onaylamalı
- Uzatılan eğitim süresi 30 Eylülü geçmemeli
- Uzatma aynı Erasmus döneminde yapılmalı
- Eğitim dönemleri arasında boşluk olmamalı
|
49
|
- Socrates Guidelines for Applicants
- Tükçe mevcut
- General Call for Proposals
- UA web sayfasında
- Komisyonun ilgili web sayfaları:
- europa.eu.int,
- www.socleoyouth.be
- UA’ın web sayfası:
- www.ua.gov.tr
- Ulusal Ajans’ın yayınladığı bilgi ve yazılar
|
50
|
|
51
|
- İlk kez Sokrates II ile
- Eğitimciler
- İlgili kurum ve kuruluşlar
- Yöneticiler
- Avrupa ortak projeleri
- Öğrenme amaçlı ortaklıklar
- Yetişkin eğitimcileri için
- burslar, uzmanlık alanı ve proje amaçlı ağlar
|
52
|
- Bilgi ve iletişim teknolojilerinin araştırılması, geliştirilmesi,
- Eğitim metotları ve kaynakları geliştirme ve deneme
- Yenilikçi metotlara ulaşım ve yaygınlaştırma
- Bilgi ve iletişim teknolojileri üzerine tartışmalar
|
53
|
- Dil öğreniminin teşvik edilmesi
- Bilincin artırılması
- Özendirilmesi
- Araç ve malzeme geliştirme
- Yeni araç ve yöntemlerin geliştirilmesi
- İyi deneyimlerin yaygınlaştırılması
- En az üç ülkeden okullar, yerel ve bölgesel kuruluşlar, üniversiteler
vs.
|
54
|
- Gözlem ve Yenilikler
- Eğitim sistemlerinin, politikalarının ve yeniliklerinin gözlenmesi
- İstatistik ve tanımlayıcı verilerin geliştirilmesi
- Kalite kriterlerinin geliştirilmesi
- Yenilikçi deneyimlerin yaygınlaştırılması gibi
- Yenilikçi girişimler
- Uluslararası çalışma ve projeler
- Diğer
- Avrupa Eğitim Bilgi Ağı (EURYDICE): bilgi değişimi
- ARION: karşılıklı çalışma ziyaretleri
- NARIC: diploma ve çalışma sürelerinin akademik tanınması
|
55
|
- Ortak Eylemler
- Leonardo ve Gençlik programlarıyla ortak eylemler
- Yan Önlemler
- Eğitimde Avrupa işbirliği üzerine seminer ve konferanslar
- Tanıtım ve bilgilendirme kampanyaları (örneğin UA’ların)
- Avrupa konularında eğitim materyallerinin geliştirilmesi
- Avrupa konularında eğitim yapan kurumların yöneticilerinin eğitimi
|
56
|
- Katılım Ortaklığı çerçevesinde
- 2001 yılından itibaren süreç başlamıştır
- AB Programları yardımı ile AB standartlarına ulaşmak (UP, 2001)
- Eylül 2002’de ilgili Çerçeve Anlaşması imzalandı
|
57
|
- Hazırlık tedbirleri: 2002-2003
- Pilot uygulamalar: 2003-2004
- Nisan 2003’ten itibaren (15 üniversite)
- Erasmus çerçevesinde öğrenci değişimi
- Proje teklifleri için son başvuru: Kasım 2003
- Tam katılım: Ocak 2004
|
58
|
- AB’nin katkısı: 4.701.752 €
- TR’nin katkısı: 1.313.761 €
- Toplam: 6.025.513 €
|
59
|
- Erasmus:
- 15 üniversite ve her üniversiteden 3 bölüm
- Comenius:
- Yurtdışı tanıtım ziyaretleri
- Bazı eğitim kuruluşlarında hizmet içi eğitim çalışmaları
- Grundtvig:
- Hazırlık ziyaretleri, seminerleri
- Ağ çalışmalarına katılım
|
60
|
- Gençlik Programı
- Leonardo
- Değişim: 40 öğrenci, öğretmen, işçi (1 ay)
- Çalışma ziyaretleri: 100 meslek eğitimi uzmanı (1 hafta)
- Avrupa gönüllü hizmetleri
- Destek eylemleri
|
61
|
- Ağustos 2002: Ulusal Ajansın kuruluşu
- DPT bünyesinde
- Tüzel kişiliğe sahip
- İdari ve mali özerkliğe sahip
- Özel hukuk hükümlerine tabi
|
62
|
- DPT müsteşar yardımcısı
- MEB, Çalışma ve Sosyal Güvevlik Bak., YÖK, ABGS, TÜBİTAK, KOSGEP, 1er
üye (genel müdür düzeyinde)
- DPT müsteşarlığı 3 üye (genel müdür düzeyinde)
- Gençlik ve Spor Genel Müdür
- Merkez Müdürü
|
63
|
- Mutabakat Zaptı 8 Mayıs 04 yürürlüğe girdi
- Pilot projeler tamamlandı
- Tam katılım başladı
- Toplam 65 üniversitenin University Charter’ı var
- 30 gençlik örgütü
- 150 okul ve eğitim kuruluşu
|
64
|
- AB Gençlik ve Eğitim Programları: Faaliyetler
- Değişim: genel eğitim, yüksek öğretim, meslek eğitimi
- Ortak araştırma ve geliştirme projeleri
- Ortak eğitim programları
- Diğer AB ülkelerinde bireysel faaliyetler
|
65
|
- Eurokratizm: proje bürokratizmi
- Proje fetişistleri/proje bağımlıları için sorun yok
- Hazırlık yoğunluklu başvurular
- Uzun süren başvuru süreçleri
- Başvuru kriterlerinin karmaşıklığı
|
66
|
- Dil sorunları
- Bilgi eksikliği
- Yetersiz kurumsal altyapı
- Sıklıkla değişen destekleme programları ve başvuru koşulları
- Yetersiz standartlar
|
67
|
- AB düzeyinde
- Daha uzun vadeli programlar
- Kolaylaştırılmış başvuru formaliteleri, süreçleri
- Projelendirme konusunda uzmanlaşmanın desteklenmesi
|
68
|
- Ulusal düzeyde
- Özendirici destekler
- Örgütlenmenin tamamlanması
- Bölgesel/yerel düzeyde
- Proje danışma ekipleri ve merkezlerinin oluşturulması
- AB programlarına katılımı teşvik
|
69
|
- Kurumsal düzeyde
- Programlarla ilgili altyapı ve personel donanımı
- Koordinatörler arasında düzenli iletişim
- Koordinatörlerin diğer görevlerinin hafifletilmesi
- Bölümler üstü yabancı dilde akademik programlar
- Yabancı dil öğreniminin desteklenmesi
- Proje danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi
|