Notlar
Slayt Gösterisi
Anahat
1
AB Eğitim ve Gençlik Programları ve Katılım Koşulları
  • Yrd. Doç. Dr. Erol ESEN
  • Akdeniz Üniversitesi Avrupa Birliği Araştırma ve Uygulama Merkezi (AKVAM)
2
AB’de Türkiye tartışmaları
  • İki düzeyde
    • Siyasi, ekonomik, sosyal ve hukuksal: yani “Kopenhag Kriterleri”
    • Avrupa’nın sınırları, kimliği: sübjektif değerlendirme
      • TR bir İslam mı, Avrupa ülkesi mi?
      • Yönetim yapısı otokratik mi demokratik mi?
3
AB’nin Kendine Has Yapısı
  • Sadece politikalar ve amaçlar yok
  • Bu amaçlara uygun araçlar,
  • Eylem ve programları da var.
  • Eğitim programları da bunlardan biri



4
AB’de Bilgi ve Eğitim Stratejileri
toplumsal ve ekonomik gelişmenin motoru olarak
  • Lizbon Stratejisi
  • Bologna Süreci
  • Eylem Programları



5
AB Antlaşmaları
  • AKÇT, Paris Antlaşması (1951)
  • AET, Roma Antlaşması (1957)
  • AB, Maastricht Antlaşması (1992)
6
Eğitimde Avrupa Boyutu
( AB Antlaşması, Mad. 126)
  • Eğitimde kalitenin yükselmesi amacıyla
    • Üye ülkelerin ulusal yetkilerini çiğnemeden ve
    • Kültürlerin ve dillerinin çeşniliğini koruyarak
    • Üye ülkeler arasında işbirliğini destekler ve alınan önlemleri tamamlar
7
 Mad. 126
  • Topluluğun amaçları
    • Üye ülkelerin dillerini yaygınlaştırarak eğitimde Avrupa boyutunun geliştirilmesi
    • Diplomaların karşılıklı tanınmasını sağlayarak öğrenenlerin ve eğiticilerin hareketliliğini sağlamak
    • Uygulanan akademik programların tanınmasını sağlamak
    • Eğitim öğretim kuruluşları arası işbirliğini geliştirmek
    • Ortak eğitim sorunlarına çözümler aramak
8
Meslek Eğitimi
(AB Antlaşması, Mad. 127)
  • Meslek eğitimi alanındaki çabalara destek
  • Topluluğun  hedefleri,
      • Meslek eğitimi yardımı ile değişen istihdam koşullarına ayak uydurmak
      • Meslek edindirme ve meslek geliştirme olanaklarını desteklemek
      • Gençlerin ve eğiticilerin hareketliliğini sağlamak
      • İşletmeler ve meslek eğitim kurumları arasında işbirliğini desteklemek
      • Meslek eğitimi sistemlerinin uyumlaştırılması

9
Mad. 127
  • Bu konularda üçüncü ülkelerle ve uluslararası kuruluşlarla işbirliğini desteklemek
  • Bu hedeflere uygun programlar geliştirmek


10
AB’nin 2010 Hedefleri
Lizbon Stratejisi
  • Dünyada en rekabetçi
  • Dinamik bilgi temelli
  • Ekonomik gelişme
  • Sosyal eşitlik
  • “ Avrupa Eğitim Alanı”


11
Bologna Süreci
“Bilginin serbest dolaşımı”
  • Avrupa Ortak Eğitim/Öğretim Alanı
    • Yüksek öğretimde ortak uygulama alanları oluşturmak
    • Diplomaların karşılıklı tanınması
    • Akademik hareketliliğin sağlanması
    • Ortak kalite standardının yükseltilmesi
  • Bugün 45 üyesi var



12
2005 yılına kadar
  • Sorumlulukların belirlenmesi
  • İki aşamalı sistemin başlatılması
  • ECTS ve DS’in tüm katılımcı ülkelerde kullanılması
  • Yaşam boyu öğrenim koşullarının oluşturulması


13
Genel eğitim, mesleki eğitim,
gençlik programları
  • AB’ de ne birlik, ne de ortak politika alanına dahildir.
  • Daha çok yerel yetki alanında görülür
    • Ulus devletlerin yetkisindedir
    • Eşgüdüm politika alanına girer
    • Üye devletler, aday ve üçüncü ülkeler dahil
    • AB’nin daha çok diyalog ve müzakere platformu olarak katıldığı alan

14
Katılımcı ülkeler
  • AB üye ülkeleri
  • AB aday ülkeleri
  • Avrupa Ekonomik Alanı ülkeleri ( Norveç, İsviçre, Lichtenstein)
  • Türkiye’nin katılımı Helsinki Zirvesi ( Aralık 1999) sonrası
    • AB 2000 yılında kabul etti
    • İlk katılım 2003/04 yılı



15
Kaynak Koşulları
  • Ulusal Koordinasyon Ofisi (UA)
  • Katılımcı ülkeler katılım payı ödüyor ( ¼ gibi)
  • Projeler çerçevesinde kaynak transferi mümkün
    • Proje yoksa para da yok
    • Ödenen pay da buna dahil
16
AB Eğitim Programları
  • Leonardo Da Vinci I, II (mesleki eğitim)
  • Youth / Gençlik
  • Sokrates I, II (genel eğitim)




17
Leonardo da Vinci II
(2000-2006)
  • Leonardo I (1995-1999): 130.000 katılımcı meslek eğitimi amacıyla başka bir AB ülkesinde bulundu
  •  Leonardo II: hedef 250.000 katılımcı
  • Katılımcı ülkelerin mesleki eğitim alanındaki
    • Yasal mevzuat, politikalar ve uygulamalar için zemin hazırlamak

18
Leonardo: amaçlar
  • Mesleki eğitim kurumları ve sorumluları arasında işbirliğini geliştirmek
  • İstihdamı geliştirmek
  • Mesleki eğitimin kalitesini yükseltmek
  • Eğitim kurumları ve işletmeler arasında işbirliğini geliştirmek
  • Katılımcı ülkeler ve uluslar arası mesleki eğitim kuruluşları arasında işbirliğini geliştirmek
19
Leonardo: Faaliyetler 1
  • Hareketlilik
    • Yerleştirme
      • Temel mesleki eğitim
      • Yüksek öğrenim
      • Genç işçiler ve uzmanlar
    • Değişim
      • İnsan kaynakları yöneticileri, planlayıcılar, eğitimciler
      • Dil yeterlikleri alanında eğitimcler ve rehberler
20
Leonardo: Faaliyetler 2
  • Pilot Projeler
    • Mesleki eğitimde yenilik ve kaliteyi destekler
  • Dil becerilerinin geliştirilmesi
  • Uluslararası mesleki ağların kurulması
    • Deneyim ve iyi uygulamaların yaygınlaştırılm.
  • Başvuru kaynaklarının oluşturulması
    • Referans niteliğindeki malzemelerin oluşturulması
21
Gençlik Eylem Programları
  • 1 Avrupa için Gençlik: 15-25 yaş
      • Sınır ötesi ortaklıklar çerçevesinde değişim faaliyetleri
  • 2 Avrupa Gönüllü Hizmeti: 18-25 yaş
  • Diğer bir AB ülkesinde gönüllü hizmet
  • 3 Gençlik Girişimleri
      • Yaratıcı ve yenilikçi projelere destek
  • 4 Ortak Eylemler
      • Diğer AB programlarıyla örtüşen alanlarda destek
  • 5 Destek Faaliyetleri
      • İşbirliği, eğitim ve bilgilendirme faaliyetleri
22
Sokrates I ( 1995- 1999)
  • 316.000 yüksek öğrenim öğrencisi tam zamanlı değişim katılımcısı
  • 26.000 öğretmen ve stajer değişim katılımcısı
  • 80.000 genç yabancı dil projelerinin katılımcısı
  • 5.000 okul arasında 1.620 kurumsal sözleşme
  • 1.800’ün üzerinde üniversite katılımı ile 2.673 işbirliği sözleşmesi
23
Sokrates II ( 2000-2006) amaçlar
  • Her düzeyde eğitimin Avrupa boyutunu geliştirmek
  • Fırsat eşitliğini sağlamak
  • Kültürler arası boyutun geliştirilmesi
  • Yenilikçi yaklaşım ve metotların yaygınlaştırılması


24
Sokrates II ( 2000-2006) yapısı
  • Toplam bütçe yaklaşık 2 Milyar Euro
  • 31 katılımcı ülke
  • AB Kültür ve Eğitim Müdürlüğü/Ulusal Ajans sorumlu
  • Her üye ülke tarafından atanan 2 üyeden oluşan komitece yönlendirilir
25
Sokrates Eylem Programları
  • Comenius: okul eğitimi
  • Erasmus: yüksek öğrenim
  • Grundtvig: yetişkin eğitimi, alternatif eğitim modelleri
  • Lingua: dil eğitimi ve öğretimi
  • Minerva: Uzaktan eğitim, açık öğretim
  • Gözlem ve yenilikler
  • Ortak eylemler
  • Yan önlemler


26
Comenius
Okul Eğitimi
  • Üniversite öncesi eğitim
    • Kreş, ana okulu, ilk ve orta okul, lise
  • Eğitimin tüm katılımcıları
    • Öğrenciler, öğretmenler, diğer eğitim personeli
    • Yöneticiler
    • Okul-aile dernekleri, diğer Sivil Toplum Kuruluşları
    • Yerel yönetimler
    • Özel sektör kuruluşları


27
Comenius 1
  • Okullar arası işbirliği
    • Okul projeleri
    • Dil projeleri
    • Okul gelişme projeleri


28
Comenius 2
  • Eğitim personelinin meslek içi ve öncesi eğitimi
    • Çok uluslu işbirliği projeleri
      • En az 3 ülkeden 1’i AB ülkesi
      • Farklı alanlardan kuruluşlar
      • Süre 3 yıl
    • Bireysel başvurular
      • Öğretmenler ve diğer eğitimciler için

29
Comenius 3
  • İletişim ağlarının oluşturulması
    • En az 6 ülkeden bir kurum
  • Comenius Başvuruları UA veya TAO’ya


30
Erasmus – Yüksek Öğrenim:
Katılımcılar
  • Üniversiteler: (meslek) yüksek okulları, fakülteler, enstitüler, bölümler
  • Öğrenciler: lisans, yüksek lisans, doktora
  • öğretim elemanları, yöneticiler, koordinatörler, danışmanlar


31
Erasmus Faaliyetleri
  • Üniversiteler arası işbirliği
    • Hazırlık ziyaretleri
    • Değişimin organizasyonu
    • Yoğun programlar
    • Müfredat geliştirme
    • ECTS Kredi transfer sistemi
  • Öğrenci ve öğretim elemanı değişimi
  • Konulu/ Tematik Ağlar
32
Hazırlık Ziyaretleri - PV
  • Üniversiteler, fakülte, YO ve MYO düzeyinde
    • Bölümler/programlar da
  • Öğretim elemanları, idari personel katılabilir
  • Erasmus öğrenci değişimi kaynaklarının %10’u
  • Tüm Erasmus faaliyetlerini hazırlamaya yarar
33
Değişimin Organizasyonu - OM
  • Öğrenci, öğretim üyesi değişimi ile ilgili
  • Uygun koşulları oluşturmaya yarar
    • Değişimden yararlanacak katılımcıların bilgilendirilmesi
    • Seçimi ve gerekli dil hazırlıkları
    • Gerekli malzemenin oluşturulması
    • Değişim öğrencilerinin izlenmesi
    • Değişim ile gelen öğrencilere yönelik faaliyetler
  • Kaynak kullanımı merkezi Sokrates Bürosu, aynı zamanda alt birimler tarafından da


34
Yoğun Programlar - IP
  • En az üç Avrupa ülkesinden öğretim elemanı ve öğrenci
  • Normal müfredat dışındaki konularda
  • En az 10 gün ve en fazla üç ay
  • Üç defaya kadar desteklenir



35
Müfredat Geliştirme - CD
  • Ortak Çalışma Programları
    • Her düzeyde (lisans, YL, doktora)
    • Kalite ve yenilikleri artırma
    • Yurtdışı çalışmalarının akademik kabulü
  • Avrupa Modülleri
    • Üniversite müfredatlarına entegre edilebilir
    • Müfredatlara Avrupa boyutu katma
  • Müfredat Uygulama ve Yaygınlaştırma
    • Ortak geliştirilen müfredatların uygulanması ve yaygınlaştırılması

36
Avrupa Kredi Transfer Sistemi - ECTS
  • Alınan derslerin akademik tanınmasına yarar
  • Dersler, akademik programlarla ilgili şeffaflık
  • Her dönem için 30 veya yıl için 60 ECTS- Kredisi
  • Öğrenim Anlaşması ve Katılım Sertifikası değişimde önemli
  • Uyum çalışmalarına AB finansal desteği
    • Uzman çağrılması, tercüme, bilgi paketlerinin basımı vb.
    • Yakl. 1700 € her bölüm için
37
Programın işleyişinde ilişkiler
  • UA-Üniversite
  • Üniversite-Komisyon
  • Üniversite-Birimler/Bölümler
  • Üniversite-Bölüm-Erasmus Katılımcısı (öğrenci/öğretim üyesi)



38
Öğrenci değişimi
  • Erasmus İkili Anlaşması (BA)
  • Öğrenci seçimi
  • Learning Agreement
  • Öğrenci Sözleşmesi
  • Erasmus Öğrenci Beyannamesi



39
Üniversite-Erasmus: Katılımcılar
  • Öğrenci seçimi:
    • Kasım : bahar dönemi için
    • Nisan-Haziran: güz dönemi için
    • Öğrenciye önceden duyuru yapılması
    •  başvuru süresi tanınması
    • seçme süreci, partner üniversiteyi bilgilendirme
40
Öğrenciye Erasmus ödeneği
  • Tam masrafları karşılamayı hedeflemez, destek ödemedir
  • Pilot projede aylık 300 Euro uygulandı
  • 2005-2006 aylık 400 €
    •  (Bütçeye ve planlanan değişim hacmine bağlı)
  • Aylık 500 Euro’yu geçemez
  • Avrupa genelinde ortalama 150 Euro
  • Bir yılda toplam 5000 Euro’yu geçemez
41
Erasmus ödeneği alabilmek için
  • Gidilen ülke AB üyesi olmalı
  • Gidilen üniversitenin University Charter’ı olmalı
  • Gidilen üniversite ile önceden Bilateral Aggreement (BA)
  • Gidilen program bir diploma programının parçası olmalı
  • Öğrenci tam zamanlı kayıt olmalı
  • 3-12 ay arası: en az tam bir dönem
  • Başka bir AB fonu kullanıyor olmamalı
42
Erasmus ödeneği alabilmek için
  • Staj ise:
  • en az 3 aylık bir akademik çalışmanın parçası olmalı
  • Kendi üniversitesi tarafından akademik çalışmasının bir parçası olarak tanınmalı
  • Leonardo veya başka bir AB programı tarafından desteklenir nitelikte olmamalı
43
Erasmus ödeneksiz değişim
(Zero-grant students)
  • Öğrenci Erasmus ödeneği almaz
  • Aynı seçim kriterleri geçerlidir
  • Öğrenci aynı haklara sahiptir


44
Öğrenci seçimi 1
  • Seçim UA veya ilgili üniversite tarafından yapılabilir
  • UA temel kriterler koyarak yetkiyi üniversitelere devredebilir
  • Türkiye’de UA yetkiyi üniversitelere bırakmıştır.
  • Seçimi şüpheli kılacak koşullar söz konusu olmamalıdır
  • “Socrates Guidelines for applicants” ve “Call for proposals” referans alınmalıdır


45
Öğrenci seçimi 2
  • Minimum kriterler:
  • Ülke vatandaşı olmalı veya daimi ikamet belgesi olmalı
  • Lisans, mastır, doktora öğrencilerini kapsar
  • Üniversitenin diploma veya derece programına tam zamanlı kayıtlı olmalıdır
  • 1. sınıf öğrencileri programda yer alamaz


46
Öğrenci Seçimi:
Yurtiçi şartları
  • Öğrencinin son kümülatif not ortalaması en az 2.5/4 veya 70/100 olmalıdır.
  • Belli düzeyde yabancı dil bilgisi
  • öğrencinin, yurtdışına gideceği dönemden önceki bir akademik yılını üniversitesinde geçirmiş olmalıdır.


47
Erasmus Programında Özellikler
  • Öğrencinin hakları
    • Değişim döneminin kendi üniversitesince tanınması
    • Learning Agreement (öğrenci gitmeden)
    • Öğrenci sözleşmesi
  • Akademik ücretten muafiyet
    • Eğitim ücreti, kayıt, labaratuvar, kütüphane
    • Gittiği üniversitede ödediği, ödemek zorunda olduğu ücretleri ise lokal öğrencinin ödediği tutarlarda öder
    • Kendi üniversitesine ödeme yapmaya devam eder
  • Sağlık harcamaları
    • Sağlık sigortası öğrenciye ait.
48
Önemli Kurallar
  • Bir kez Erasmus öğrencisi olunabilir
  •    (pilot proje, ödeneksiz Erasmus dahil)
  • Gerekiyorsa değişim dönemi iki ayrı ülkede geçebilir (programın parçası ise iki partner üniversite tarafından onaylı bir programsa)
  • Uzatma imkanı olabilir, ancak:
  • İki partner üniversite önceden onaylamalı
  • Uzatılan eğitim süresi 30 Eylülü geçmemeli
  • Uzatma aynı Erasmus döneminde yapılmalı
  • Eğitim dönemleri arasında boşluk olmamalı
49
Referanslar
  • Socrates Guidelines for Applicants
  • Tükçe mevcut
  • General Call for Proposals
  • UA web sayfasında
  • Komisyonun ilgili web sayfaları:
  • europa.eu.int,
  •  www.socleoyouth.be
  • UA’ın web sayfası:
  • www.ua.gov.tr
  • Ulusal Ajans’ın yayınladığı bilgi ve yazılar
50
Erasmus Öğrenci Değişim Turu
51
Grundtvig
Yaygın Eğitim
  • İlk kez Sokrates II ile
  • Eğitimciler
  • İlgili kurum ve kuruluşlar
  • Yöneticiler
  • Avrupa ortak projeleri
  • Öğrenme amaçlı ortaklıklar
  • Yetişkin eğitimcileri için
    • burslar, uzmanlık alanı ve proje amaçlı ağlar
52
Minerva
Uzaktan Eğitim
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerinin araştırılması, geliştirilmesi,
  • Eğitim metotları ve kaynakları geliştirme ve deneme
  • Yenilikçi metotlara ulaşım ve yaygınlaştırma
  • Bilgi ve iletişim teknolojileri üzerine tartışmalar
53
Lingua
Dil Öğretimi
  • Dil öğreniminin teşvik edilmesi
    • Bilincin artırılması
    • Özendirilmesi
  • Araç ve malzeme geliştirme
    • Yeni araç ve yöntemlerin geliştirilmesi
    • İyi deneyimlerin yaygınlaştırılması
  • En az üç ülkeden okullar, yerel ve bölgesel kuruluşlar, üniversiteler vs.
54
Sokrates diğer 1
  • Gözlem ve Yenilikler
    • Eğitim sistemlerinin, politikalarının ve yeniliklerinin gözlenmesi
        • İstatistik ve tanımlayıcı verilerin geliştirilmesi
        • Kalite kriterlerinin geliştirilmesi
        • Yenilikçi deneyimlerin yaygınlaştırılması gibi
    • Yenilikçi girişimler
        • Uluslararası çalışma ve projeler
    • Diğer
        • Avrupa Eğitim Bilgi Ağı (EURYDICE): bilgi değişimi
        • ARION: karşılıklı çalışma ziyaretleri
        • NARIC: diploma ve çalışma sürelerinin akademik tanınması
55
     Sokrates diğer 2
  • Ortak Eylemler
    • Leonardo ve Gençlik programlarıyla ortak eylemler
  • Yan Önlemler
    • Eğitimde Avrupa işbirliği üzerine seminer ve konferanslar
    • Tanıtım ve bilgilendirme kampanyaları (örneğin UA’ların)
    • Avrupa konularında eğitim materyallerinin geliştirilmesi
    • Avrupa konularında eğitim yapan kurumların yöneticilerinin eğitimi

56
Türkiye’nin Katılımı
  • Katılım Ortaklığı çerçevesinde
  • 2001 yılından itibaren süreç başlamıştır
  • AB Programları yardımı ile AB standartlarına ulaşmak (UP, 2001)
  • Eylül 2002’de ilgili Çerçeve Anlaşması imzalandı
57
Türkiye’nin Katılım Takvimi
  • Hazırlık tedbirleri: 2002-2003
  • Pilot uygulamalar: 2003-2004
      • Nisan 2003’ten itibaren (15 üniversite)
      • Erasmus çerçevesinde öğrenci değişimi
  • Proje teklifleri için son başvuru: Kasım 2003
  • Tam katılım: Ocak 2004
58
Hazırlık Bütçesi
  • AB’nin katkısı: 4.701.752 €
  • TR’nin katkısı: 1.313.761 €
  • Toplam: 6.025.513 €


59
Pilot Uygulamalar 1
  • Erasmus:
    • 15 üniversite ve her üniversiteden 3 bölüm
  • Comenius:
    • Yurtdışı tanıtım ziyaretleri
    • Bazı eğitim kuruluşlarında hizmet içi eğitim çalışmaları
  • Grundtvig:
    • Hazırlık ziyaretleri, seminerleri
    • Ağ çalışmalarına katılım
60
Pilot Uygulamalar 2
  • Gençlik Programı
    • Değişim
  • Leonardo
    • Değişim: 40 öğrenci, öğretmen, işçi (1 ay)
    • Çalışma ziyaretleri: 100 meslek eğitimi uzmanı (1 hafta)
    • Avrupa gönüllü hizmetleri
    • Destek eylemleri

61
Ulusal düzeyde örgütlenme
  • Ağustos 2002: Ulusal Ajansın kuruluşu
    • DPT bünyesinde
    • Tüzel kişiliğe sahip
    • İdari ve mali özerkliğe sahip
    • Özel hukuk hükümlerine tabi
62
Yönlendirme ve İzleme Komitesi
(12 üye)
  • DPT müsteşar yardımcısı
  • MEB, Çalışma ve Sosyal Güvevlik Bak., YÖK, ABGS, TÜBİTAK, KOSGEP, 1er üye (genel müdür düzeyinde)
  • DPT müsteşarlığı 3 üye (genel müdür düzeyinde)
  • Gençlik ve Spor Genel Müdür
  • Merkez Müdürü


63
Türkiye’nin bugünkü konumu
  • Mutabakat Zaptı 8 Mayıs 04 yürürlüğe girdi
  • Pilot projeler tamamlandı
  • Tam katılım başladı
  • Toplam 65 üniversitenin University Charter’ı var
  • 30 gençlik örgütü
  • 150 okul ve eğitim kuruluşu
64
Özet
  • AB Gençlik ve Eğitim Programları: Faaliyetler
    • Değişim: genel eğitim, yüksek öğretim, meslek eğitimi
    • Ortak araştırma ve geliştirme projeleri
    • Ortak eğitim programları
    • Diğer AB ülkelerinde bireysel faaliyetler

65
AB Programları Sorun Alanları 1
  • Eurokratizm: proje bürokratizmi
    • Proje fetişistleri/proje bağımlıları için sorun yok
    • Hazırlık yoğunluklu başvurular
    • Uzun süren başvuru süreçleri
    • Başvuru kriterlerinin karmaşıklığı
66
Sorun alanları 2
  • Dil sorunları
  • Bilgi eksikliği
  • Yetersiz kurumsal altyapı
  • Sıklıkla değişen destekleme programları ve başvuru koşulları
  • Yetersiz standartlar


67
Çözüm Önerileri 1
  • AB düzeyinde
    • Daha uzun vadeli programlar
    • Kolaylaştırılmış başvuru formaliteleri, süreçleri
    • Projelendirme konusunda uzmanlaşmanın desteklenmesi
68
Çözüm Önerileri 2
  • Ulusal düzeyde
    • Özendirici destekler
    • Örgütlenmenin tamamlanması
  • Bölgesel/yerel düzeyde
    • Proje danışma ekipleri ve merkezlerinin oluşturulması
    • AB programlarına katılımı teşvik



69
Çözüm Önerileri 3
  • Kurumsal düzeyde
    • Programlarla ilgili altyapı ve personel donanımı
    • Koordinatörler arasında düzenli iletişim
    • Koordinatörlerin diğer görevlerinin hafifletilmesi
    • Bölümler üstü yabancı dilde akademik programlar
    • Yabancı dil öğreniminin desteklenmesi
    • Proje danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi